دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی

چک صیاد طرح جدید

الزامات قانونی چک های صیاد جدید

قانون جدید چک

آشنایی با ویژگی های ظاهری چک جدید

•رنگ چکهای جدید بنفش است.
•در بالا و سمت چپ هر برگ چک یک شناسه یکتای ۱۶ رقمی درج شده است.
•عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است. »
روی این چکها مشاهده میشود

ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد

ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد:

۱. اینترنت بانک و برنامک موبایلی بانک

کاربر باید امکان دسترسی به ابزار یادشده را از بانک خود درخواست کند و از طریق این ابزار، فرایندهای (ثبت صدور) ،(تایید دریافت) و (انتقال چک) در سامانه صیاد را انجام دهد. البته، ثبت صدور چک تنها از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک بانکِ صادرکننده دسته چک امکان پذیر است؛ این در حالی است که سایر فرایندها از قبیل تایید دریافت و یا انتقال چک هر یک از بانکها توسط این ابزار میسر است و به یکسان بودن بانک کاربر با بانک صادرکننده چک نیازی نیست.

2. برنامکهای موبایلی حوزه پرداخت

با توجه به در دستر سبودن برنام کهای حوزه پرداخت، خدمات پرکاربرد از قبیل امکان ثبت صدور چک (متعلق به هر یک از بانکها)، تایید دریافت چک و همچنین انتقال چک، توسط
برنامکهای یاد شده ارائه میشوند. ذکر این نکته ضروری است که نیازی به انجام اقدامی از جانب بانک، برای دسترسی به این برنامکها وجود ندارد و کاربران میتوانند به راحتی آنها را دانلود و استفاده کنند.
همچنین برنامک های حوزه پرداخت تنها امکان ارائه خدمت به مشتریان حقیقی و حسابهای انفرادی را دارند. مراجعه به سامانه صیاد از طریق برنامکهای موبایلی حوزه پرداخت برای ثبت صدور، تایید دریافت یا انتقال چک صرفا باید از طریق تلفن همراهی که سیمکارت آن متعلق به کاربر است، انجام شود. (مجموعه برنامکهای قابل استفاده در این حوزه از طریق وبسایت شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) به نشانی www.shaparak.ir قابل دریافت و نصب است.

3. مراجعه به شعب بانکهای عامل

تمام شعب شبکه بانکی قابلیت ارائه خدمات سامانه صیاد را دارند و میتوانند برای آن دسته از مشتریانی که امکان دسترسی به ابزار غیرحضوری را ندارند، اقدامهای لازم را از جانب آنان انجام دهند. شخص صادرکننده برای ثبت چک، تنها میتواند به بانک صادرکننده دسته چک خود مراجعه کند. در زمان تایید دریافت چک نیز شخص تایید کننده (ذینفع) باید به بانک خود (بانکی که در آن حساب فعال دارد) مراجعه کند تا فرایند تایید از سوی او و توسط بانک انجام شود.

4. سایر ابزار

سایر ابزار مورد استفاده برای ارائه خدمات چک به مشتریان شامل مواردی مانند تلف نبانک، ابزار پیامکی، کدهای دستوری و … است که توسط شبکه بانکی اطلاع رسانی خواهند شد.

00:01 / 00:59

نحوه وصول و برگشت زدن چک صیاد در قانون جدید چک

مالک نهایی چک (آخرین ذینفع) در تاریخ سررسید آن، می تواند با مراجعه به شعبه هر کدام از بانکهای کشور، مبلغ چک را وصول کند. به این ترتیب بانک موظف خواهد بود پس از انجام استعلام های لازم از سامانه صیاد، نسبت به مالکیت شخص ذینفع (شخصی که وجه چک به حساب او واریز خواهد شد) اطمینان حاصل کرده و اقدامهای لازم را انجام دهد. در صورت کسری حساب صادرکننده (شخصی که چک در ابتدا متعلق به او بوده است) دارنده چک می تواند مبلغ موجود در حساب جاری صادرکننده را طلب کرده و هم چنین خواهان پرداخت مبلغ کسری چک از محل مبالغ موجود در ساير حسابهاي انفرادي ريالي صاحب حساب در همان بانک (به ترتیب اعلامی توسط بانک مرکزی) شود.

محدودیت های صادر کنندگان چک برگشتی

در قانون جدید چک، بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه مراتب را به صورت آنلاین به تمام بانکها و موسسات اعتباری اطاع میدهد. پس از گذشت 24 ساعت، تمام بانکها و موسسات اعتباری مکلفاند تا زمانی که از چک برگشتی رفع سوءاثر نشده است، محدودیتهای زیر را نسبت به صاحب حساب و امضا کننده چک برگشتی اعمال کنند:

1- عدم امکان افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید؛ حتی صدور المثنی/ تمدید تاریخ اعتبار کارت/ کارت اعتباری و تسهیلات خرد.

2- مسدود شدن وجوه تمام حسابها و کارتهای بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانکها یا موسسات اعتباری موجود است به میزان کسری مبلغ چک و به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی

3- عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه های ارزی یا ریالی

4- عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی

آخرین اخبار

دوره‌های آموزشی

تقویم رویداد‌ها و اطلاع از آخرین دوره‌های صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان مرکزی

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست‌های مرتبط